Bestuur Chaja
V.l.n.r. Marlies van der Wouw, Marleen van den Berg en Petra Hemelaar.

Hoe Stichting Chaja is ontstaan

Marleen van den Berg, oprichter van Stichting Chaja, werd in 2002 geconfronteerd met borstkanker. Marleen kende de School voor Imaginatie in Amsterdam. Via deze school leerde ze de Stichting Kanker in Beeld kennen.

Door het zelf meedoen aan een manifestatie van Kanker in Beeld met foto’s en gedichten, raakte Marleen enthousiast over de manier van verwerking van deze ernstige ziekte door middel van creatieve expressie. Zij nam zich voor, zodra ze helemaal hersteld zou zijn, zoiets te gaan opzetten en organiseren in Oss e.o.

Begin 2005 heeft Marleen het initiatief genomen om met een aantal personen van gedachten te wisselen over haar ideeën.
Uiteindelijk is, in hechte samenwerking met Marlies van der Wouw en Petra Hemelaar, Stichting Chaja op 14 februari 2007 officieel opgericht.

Wat doet die korenaar in het logo van Chaja!!
Deze vraag horen we vaak.

Terug op de plek van de ‘borstknobbel ontdekking’
De zon, de prachtige natuur van de Provence en zelfs de camping
komen in volle hevigheid bij me binnen zoals een bloem die openspringt in de lente
Het koren tegenover de camping staat te ‘gloeien’
Op het wandelpad dat tussen de korenvelden doorloopt ruikt het verrukkelijk naar leven.

Enkele dagen later is het koren gemaaid………..
Er komt een ontzettend naar gevoel in me op.
“Zo is het leven” denk ik “op de top van bloei wordt er gemaaid”
Ik wandel verder met mijn hond Sjuly
Er gaat van alles door me heen.

Tot…………… ik die ene korenaar midden op het veld zie ‘staan’.
Rondom is alles weggemaaid, hoe is het mogelijk.
Een enorme golf energie komt bij me binnen.
Die korenaar dat ben ik……….!
Liggend op mijn rug heb ik de korenaar op de foto gezet.
En sinds die tijd is het MIJN ANKER van KRACHT.

2004 Marleen van den Berg

Stichting Chaja is opgericht op 14 februari 2007 en de korenaar is toen verwerkt in het logo van Chaja.
CHAJA betekent in het Hebreeuws LEVEN.