Zingen voor je leven, Koor Chaja

Koor Chaja, Foto Peter van de Lavoir

Foto Peter van de Lavoir

Dat kanker niet het einde van het lied hoeft te betekenen, is gelukkig inmiddels een vertrouwde gedachte. Maar dat het ook het begin van een lied of zelfs van een heel repertoire kan zijn, is minder bekend. Zingen werkt bevrijdend, geeft energie! Bij dit koor staat meedoen aan én het plezier in zingen centraal!  Zangervaring is niet nodig. De sfeer is ontspannen en de prestaties zijn ondergeschikt aan het plezier.
Op 30 januari 2009 is het Koor Chaja van start gegaan met een Kick- Off. Het was een groot succes, vele mensen kwamen meezingen.
Inmiddels hebben we 38 koorleden en komen we met heel veel plezier twee maal per maand bij elkaar in de theaterzaal van De Groene Engel.

Na ruim 7 jaar hebben wij op 3 juni 2016 afscheid genomen van Saskia Beijderwellen, onze stemcoach vanaf het allereerste uur. Op allerlei manieren heeft ze de koorleden kennis laten maken met de mogelijkheden van onze stem. Door haar verhuizing naar Friesland is de afstand te groot geworden.
In de persoon van Annet Vervoort hebben wij een opvolgster gevonden. Wij zijn blij dat Annet Vervoort de uitdaging met ons aan gaat. Annet is bekend om te werken met de doelgroep.
Ook voor haar staan plezier en saamhorigheid tijdens de repetities voorop en haar manier van werken kenmerkt zich door eenvoud en lichtheid. “We gaan ophouden met ‘ons best doen’, we ontdekken dat we al muziek zijn. Onze eigen muziek, uniek, zoals er nergens anders op de wereld geklonken wordt. Stembevrijding is echt zielsbevrijding” aldus Annet. Vanaf 9 september 2016 zal Annet de tweewekelijkse repetities gaan verzorgen.
Als de stemmen voldoende gesmeerd zijn neemt dirigent Job Gerards het stokje over en zingen we verschillende soorten liederen. Het repertoire is zeer divers.
Vanaf december 2016 is Job de opvolger van Mathieu van der Burgh. Mathieu is onze dirigent van het eerste uur. Bijna 8 jaar heeft hij bevlogen zijn passie en liefde voor muziek met ons gedeeld en Koor Chaja gebracht waar het nu staat. Op 18 november 2016 hebben wij afscheid genomen en maakt Mathieu plaats voor Job, een jong en talentvol persoon.
Tussenin is er een pauze in het gezellige Groene Engel café.

Koor Chaja is verbonden aan het landelijke korennetwerk Zingen voor je Leven van Stichting Kanker in Beeld. Inmiddels zijn er 32 koren door heel Nederland en jaarlijks is er een korennetwerkdag in de Jaarbeurs te Utrecht. In 2012 heeft Koor Chaja  samen met alle koren meegedaan aan de Oncofonie in het Koninklijk Theater Carré te Amsterdam. Op 16 mei 2016 hebben we samen met alle koren meegedaan aan Oncofonie 2016 nu in het Koninklijk Concertgebouw te Amsterdam.

Data 2017:  kijk in onze agenda
Locatie: In de theaterzaal van De Groene Engel, Kruisstraat te Oss
Tijd: Twee maal per maand op vrijdagmorgen van 9.30-12.00 uur
Contributie: € 55,- per half jaar, inclusief koffie/thee